Khamis, 5 April 2012

14 Minggu sudah

Alhamdullah...genap dh usia kandungan saya hari ini 14 minggu... (3 bulan lebih). Dan baru saya perasan... baby saya akan meningkat usia setiap hari khamis kalau mengikut Pregnancy Calculator ne... Alhamdulillah.. dan setiap hari khamis hujung bulan saya kena buat check baby.. dan InsyaAllah..due saya pada 04.10.2012 (Khamis) ataupun 05.10.2012 (Jumaat)

Tadi sambil sambil buat keje yang berlambak ne sempat bermsg msg dengan member lama... dia tenggah menunggu masa je untuk melahirkan baby gurl ♥... Harapnya dia dan baby akan selamat semasa proses bersalin nnti..InsyaAllah...


Dari mercu kepala ke punggung, panjang bayi anda adalah sekitar 3 setengah inci / 9 sentimeter, dan beratnya satu setengah auns / 43 gram lebih kurang separuh buah pisang. Sekarang, badannya membesar dengan lebih cepat daripada kepala. Di minggu ini, kulitnya yang halus senipis kertas itu menutupi badannya dengan lanugo (bulu halus dan lembut yang lazimnya gugur sebelum kelahiran). Walaupun bulu kening mula timbul dan rambut di kepala pun tumbuh, ianya boleh bertukar tekstur dan warna sebelum kelahiran.

Di masa ini, fetus boleh memegang, mengecilkan mata, mengerut dahi dan menyeringai. Ia juga mungkin boleh menghisap jarinya. Penyelidik percaya bahawa pergerakan-pergerakan ini dan yang lain mungkin berlaku beriringan dengan perkembangan impuls dalam otak.

Macam macam rupanya hal ibu mengandung ne... makan itu la pantang ini la.... emmmm member saya kata...dia tak penah alami alahan! cuma alahan malas memasak je... sama la macam saya heeheehe, dia kata dia teringin nak merasa alahan orang mengandung.... huhuhuhu mama sima oi...kan best kalau tak ada alahan... ko pulak teringin... 

So...bila mengandung ne... kena la mulakan balik study membaca apa yang patut, lagi pun baik tok baby gak...  Panduan ibu hamil

Tiada ulasan:

Catat Ulasan