Memaparkan catatan dengan label DIY. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label DIY. Papar semua catatan

Selasa, 7 April 2015

Label biskut ikan

Assalamualaikum... 

 ha.... ne i nk tunjuk i buat label untuk biskut ikan pulak

i buat design balang ikan... kekonon nak buat mcm ikan duduk dalam balang la...

kena guna kertas sticker
 

Kertas sticker tu kena masukkan dalam plastik ye... u all kena la lipat sikit belakang kertas sticker tu... lepas tu tampal dalam plastik...dan tarik sikit sikit belakang kertas sticker tu... ha... baru la cantikkkk

i tampal tak ada la kebawah plastik sanggat...



i nak buat macam ne la kononnya...


tapiiiii biskut ikannya sikit sangggat....kang ada kata i kedekut!


so i letak la banyak sikit la....

sekian!

Khamis, 26 Mac 2015

Facebook Prop

Assalamualaikum... 

nak bagi tip supaya facebook prop jadi SADO!


cara nak bagi dia kukuh sikit!...i letak lidi dekat area "tengkok facebook" ne

macam ne...


sebabnya.... kepala dia berat...so lama-lama facebook ne dh tak larat nak angkat kepala sendiri... kena la letak lidi.. bagi nampak SADO tu.... klu nak pakai benda lain pun boleh...lantak korang la...

Ramai yang suka dekat facebook prop i...(hahahaha tetiba)

k..bye!

Isnin, 23 Mac 2015

Table Candy

Assalamualaikum 

Akhirnya....menjadi jugak table candy i... pertama kali i cuba buat benda ne...

awal2 bulan lagi i dh cop meja ne dekat mertua i
   

i buat tema ala2 party birthday + wedding...

Bakul putih dan frame gambar tu i beli dekat daiso je... 

untuk bekas bunga, pen, dan prop i guna tin susu je... balut dengan sampul hadiah..jimat! untuk bekas prop i masukkan batu seketol supaya berat.... tu pun i amik batu yang ammar buat baling2 orang

dan i letak belon dalam bekas yang i jumpa dalam umah mertua i

untuk nampak tinggi sikit... i cuma balutkan je kotak dengan sampul hadiah!

sangkar burung tu i letak bunga rampai...bagi bau wangi sikit

jimat jimat jimat!

2 bakul rotan tu tambahan sebab banyak makanan ringan lagi

Malam sebelum majlis tu... adik adik ipar i sibuk nak buat tempat ambil gambar pulak... habis digeledahnya bilik mertua i cari langsir bagai

hasilnya.....


Ammar lak keje dia asik nak panjat meja je amik prop



yang sedihnya.... i sendiri pun tak sempat nak ambil gambar dengan prop yang i buat huhuhuu


muka budak kekenyangan yang baju belang2 tu... i paksa anak sdara i amik gambar

Ammar time majlis ne berlangsung dia tdo dari pukul 12.00 sampai 4 petang! pehhhh jelous i!

Isnin, 9 Mac 2015

Label gummy

Assalamualaikum... 

hi...untuk my next projek candy table... i plant cuma nak letak 5 jenis kudapan je... 

jadi la kan... 

dengan kos RM100.00 untuk 5 jenis kudapan
 

haaaa.... dh siap beratur untuk di pack! cuma lolipop je tak de dalam gambar!

selalunya orang buat candy table ne dia tak pack kan... main cekau je ikut sebesar tangan.. tapi i nak pack kan benda ne!

i start pack gummy cacing dulu...

i tahuuuu mungkin ramai yang geli ngan gummy i... but i don't care! hahahaha

i mmg mencari cari gummy ne... sbb bakal suami adik ipar i tu suka memancing!... so kira sesuai la... kononnya...

label gummy pun ada "hook" untuk cangkuk cacing gitu!



i buat tak banyak....ada la dalam 50pcs gummy sahaja... jadi la...

k...sekian...

Rabu, 4 Mac 2015

Facebook Frame Photo Prop

Assalamualaikum..

haaaaa....nak tunjuk dekat korang next projek i...

facebook frame....

 
i paksa bear comot ne jd model

i yang sebenarnya beria ia nak buat benda ne heheheeh

cuba tengok jumlah like tuuuuu....

fuyooooo kan... itu sebenarnya tarikh sanding dia org ne...

kenapa i letak "13 minute ago" tu?

sebab dia org bernikah 13hb... boleh gitu????

hahahahaha

senang je nak buatnya...janji dapat kotak yang betul2 keras... lubangkan kan je dekat tengah2... balutkan dia....siap!

i rasa balut dgn ketas majung lagi cun... mcm i guna ketas A4 je... so tak cun sanggat...

jadiiii i rasaaa mcm kena oter balik benda ne huhuhu

majlis dh nak dekat ne... sempat k?????

i ada lagi 7 k 8 projek terbengkalai ne!

ayomaaa ayopaaaaa

Isnin, 2 Mac 2015

Preparation Wedding

Assalamualaikum.. 

 11 hari je lagi adik ipar i nak nikah dh wey..... nervous i...

Nervous sebab banyak DIY yang i nak buat tak siap lagi huhuhuhu

Antara DIYnya....

Buat Kad Kawin...ko!
 

itu pun mak mertua i yang soh buatkan... time mak mertua i bagi tahu tu rasanya mulut i dh melopong besar dh "alamakkkkkkk"

tetiba i teringat mber opis i ada buat kad kawin tok adik dia... soooooo i pun mntk la dia buatkan tok adik ipar i... design lebih kurang sama cuma i ada mntk ubah sikit! sikit la sanggat kan... sampai member naik pening melayan akk pengantin!

Kos buat kad kawin ne ada la dalam RM106.00 sahaja untuk 500pcs tidak termasuk sampul surat!
i cuma beli kertas keras yg beratnya 160 gsm sahaja.. harganya RM3.00
dan kos print RM0.50 sekeping A4.. mcm kad kawin adik ipar i tu...sekeping A4 boleh buat 3 kad!

Lepas siap memotong kad buat...

Potong label key chain pulak!


Gambar ne i amik pukul 3.22AM pada 01.03.2015

Label ne pun atas permintaan mak mertua i.... so i buat label bentuk KEY... jenuh ko nak memotong! Keje2 memotong ne kena la buat time Ammar tdo... ammar pulak tdo pulul 12.00AM! amik ko!

i tdo pukul 5.00AM!...lalok la jugak!

Ne i tak cerita lagi DIY nak buat Candy Buffet & Photo Prop... tunggu je la next entry!

Byeeee..........

Rabu, 12 November 2014

DIY : Keychain

Assalamualaikum 

 hari ini nak cita pasal DIY bersama remis...  ari tu nelayan 4time i kan ada bawak remis ne balik... tu yang tetiba timbol idea nak buat keychain... bukan tok dijual... tapi untuk "gift tetamu"


Sebelum


Selepas

Semua remis dh jadi gegirl... ne projek nak jimat kos... yang membuatnya mak mertua i ngan bakal menantu kesayangan tu...

Adik ipar i tak lama lagi nak kawin...so sibuk la semua orang dok plan macam2...

Masalahnya sekarang keychain ne nampak so simple... so plan nak beli pen yang boleh buat tulis2 atas remis ne...tapiiii......sape yang nak tulis? memasing dh la jari kayu...tak de seni langsung!

so plan ke2 buat stiker je....

emmmmmm i la tu yang kena buat

i dh dapat idea sticker yang menarik cuma belum design betul2 je lagi


tok hasilnya...kena la tungggguuuuuuuu

Selasa, 11 November 2014

DIY : Ais Krim Bunga

Assalamualaikum 

Pepagi lagi i dh post pasal ais krim... sebabnya i teruja sesangat tengok adik ipar i tunjuk gambar dia makan ais krim bunga dekat jonker walk, melaka

 

huhuhuhuhu cutenya..... rasa macam nak buat sendri je.....

so i mencari la cara nak membuat ais krim ne.... senang je rupanya beb! i dapat dekat blog ne 


mula2 potong kek span / kek gulung / apa2 kek yang korang suke ikut acuan


Masukan kek tu dalam acuan dan pacakkan straws ditenggah2


Masukkan ais krim yang korang suke


Nak lagi menarik masukkan sekali gummy worms bagi nampak mcm real cacing sikit

kalu rasa mcm geli je..korang boleh je nak letak badam ke gummy yang petak2 tu k

dan masukkan ais krim perisa lain pulak... ikutla berapa banyak lapisan yang korang suke


Last sekali bland oreo bersama krimnya sekali dan taburkan diatas aiskrim ala-ala mcm tanah la ne..

dan yang betul2 last sekali...letakkan fresh flower dalam straw tadi... 

kalau nak letak daun pudina k apa-apa daun pun boleh!

i tak sabo nak try buat ne.... so kreatif la...

kalau tak silap i dekat jonker walk tu harganya tok bekas kecil RM6.00 dan bekas besar RM8.00 tapi tak tahu la samada dia full icecream sahaja atau ada kek span ngan gummy sekali.

Isnin, 29 September 2014

DIY : Cream Puff Day

Assalamualaikum... 

Hari ini adalah hari mengedar cream puff....semperna Ammar 2 tahun... Alhamdulillah
 

Budak comot makan ais-krim

Belanja member2 opis makan puff je la ye.... nak buat party2 ne...mcm kedekut sikit hahahahaha


Colorful Cream Puff...... nyumy..... nyumy...... 

 i mcm biasa la...order dekat Awen je.... sebelum ne i penah order Cream Puff Swan & basket dan Cupcake coklat dekat dia...ingat tak ingat tak?


sebenarnya..awen tak penah pun lagi try buat puff color-color ne.. i yang surah dia buat.. kira berani mati la ne...

kebetulan pulak time awen anto puff ne famili mertuaku datang ke rumah... so dapat la dia orang ne merasa... mak mertua i siap tolong packagingkan lagi..


Setelah di pack dan ditambal label....sedia untuk diedarkan.....dan di ngap!

Jenuh jugak i nak buat label ne... macam2 jenis dh i buat... akhirnya label mickey gak yang i jatuh cinta.. tu pun sebab ammar minat dengar lagu "hey mickey" siap soh i nanyi lak tu OMG 

 

Selamat Menjamu Selera dan Selamat Menjamu Mata

Rabu, 3 September 2014

DIY : Table Menu

Assalamualaikum......

lama sungguh la tak beblog ne kan..... buat2 sibuk la katakan.....

Banyak cita yang dh lapok yang i nk cita kat blog ne....hehehehehehe 

antaranya........

Membuat table menu untukkkkkkkkkkk jamuan hari raya yang dh lama habis huhuhuhuhu.... 


cun kan..... tidak la i nak buat benda ne sorang2... boleh tersimpul jari jemari i.... ada la lagi 2 member i yang buat sekali

Bagi i buat quilling ne tak de la payah sangat.... tapi melecehkan!


macam2 bentuk boleh buat.... kena banyak bersabor je la....

eceh! cara i cakap mcm la i yang menggulung kan mel kan hehehehehe
  

Untuk jamuan raya sektor tahun ne....bahagian kami menghidangkan juadah pemanis mulut....
(◠‿◕✿)

Isnin, 30 Disember 2013

DIY Puff

Assalamualaikum... 

Akhirnya adik ipar i menamatkan zaman bujangnya tahun ne.... dia nikah 28.12.2013... so i sebagai "kak long" sponsor la 1 hantaran tok dia.... hehehehe jadila...dari tak de kan....

pikir punya pikir..... i plant nak bagi puff swan dan basket yang giler cute dan marvelous!


cute photo booth

Photo booth ne i nak buat hiasan dekat my cute puff.... i dapat idea ne last minit sebelum i balik kampung.... klu u all nk buat...guna kertas stiker... lagi memudahkan kerja! yang i buat ne guna kertas biasa je..pas tu dok terhegeh2 tampal guna double sided lak...

untuk puff pulak....i suruh adik ipar akk i yang buatkan aka chef awin.... kalau u all nak bermuka buku dgn dia pun boleh.... ala...sebelum ne i penah order cupcake Ammar ngan dia dulu tu... dia buat memamg sedap la....

i mintak dia jangan letak krim puff tu dulu... sebab i takut nanti puff i rosak bila sampai kampung... kang i kena marah dengan pengantin sob sob sobbbbb


leher swan + tangkai basket + puff swan + puff Basket + krim

adik2 ipar i semua tak sabor nak tunggu i buat DIY puff ne... membuatkan i lak rasa gabra mengalahkan orang nak nikah...

Lepas je i makan t.ari dan solah zohor... terus i menjalankan misi i yang dinanti nanti kan tu.... atas usaha jaya i.... akhirnya menjadi gak puff cute miut i ne...


yang ada manik warna warni tu...puff basket




puff swan..

adik ipar i yg nurse tu siap tambah mata lagi dekat swan tu... dia cuma tambahkan pewarna merah + krim....

sanggat cute....i like....

tapi majlis nikahnya selepas Asar.... jeng jeng jenggggg

Nasib baik la...kawin ngan orang dekat2 je.... Pernikahannya buat dekat majlis... so my cute puff dok diam2 dlm keta... bila selesai nikah... baru hantar hantaran dekat umah pengantin perempuan....

sampai dekat umah pengantin perempuan.... my cute puff dah tak cute lagi... semua swan i dh tdo! tdo gaya lasak pulak tu....huhuhuhuhuhuhu sedih ada....malu pun ada gak....tak suke....... rasa nak menyorok je.... (T_T)

Bila hantaran dh diserahkan ke belah perempuan..... dia orang kata....








"eh.........."











"comelnyaaaaaaa puff swan ne...."


hahahahaha i like.... yang buat i lagi senang hati tu...dia orang masih kenal lagi tu bentuk swan! hahahaha terus berselara i nak makan..... bangga kejap! kembang kempis idung dibuatnya....

i tak de gambar pernikahan adik ipar i....sowi la ye... i cuma ada gambar puff je hehehehehe

bye.....

Rabu, 20 November 2013

DIY : Bunga Tisu

Assalamualaikum....

u all... nape i rasa hari ne mcm ari jumaat je...

huhuhuhu tak sabo nak balik kampung... i start cuti esok... sampai la hari isnin... 

see u all tuesday ok...

satu lagi DIY yang i teringin nak buat... yela...time i kawen dlu i tak buat....

Bunga Tisu Sejambak Seciput!


i tak buat banyak pun...ciput2 je... tok hiasan je... tapi nak hias dekat mana....tu i tak tahu lagi...


ne bunga yang belum mekar lagi.... sape nak tolong i mekarkan bunga ne.... huh!

buatnya tak de la susah sanggat... tapi bagi i yang leceh tu time nak memekarkannya... 

kena buat sopan santun! kalau tak terkoyak la bunga i tu... sebabnya i guna tisu royal je....

tisu ne pun i kena sorok dari semua orang...klu tak ada yang guna wat letak kulit udang huhuhuhu sedih!



TIPS dari i.... lagi banyak2 lapisan tisu lagi cantik bunga u all nanti.. yang i buat tu 4 lapis sahaja...

DIY : sangkar sweet2

Assalamualaikum... 

u all masih ingat lagi tak pasal sangkar tok tabur2 sweet yang i belum DIY kan tu...

semalam i dh 80% menyiapkannya... 

Hasilnya....


Bersama duit gold hasil menyelongkar tabung orang....

i nk letak kelopak2 bunga tu sekali dalam sangkar.... kengkononnya nnti bila tabur sweet2 tu bersama dengan kelopak bunga tu sekali... macam romatik je tengok huhuhuhuhu

besar ok dugaan i nak mengunting kelopak bunga tu je pun... sebab adanya mat bunga ne!


Ammar buat bunga i tu mcm penyapu OK! habis dia sapu lantai2... dinding2 semua... huh!

kalu nak tengok  hasil yang 101% kena la datang umah....

DIY : Stiker wedding #2

Assalamualaikum.. 

Hi u all

nak bagi tahu... akhirnya.... semalam siap kesemua stiker siap dipotong.... 

Alhamdulillah..... 1000pcs tu beb


tu pun i guna kuasa veto i sebagai "kak long" mengarahkan adik ipar i soh siapkan potong mlm semalam gak! hahahahaha time tu tinggal 200pcs je....

terima kasih la deq oi....

Rabu, 13 November 2013

DIY : Stiker Wedding

Assalamualaikum.... 

 hi u all.... 

cun pulak tarikh hari ini kan....

13.11.13 

 tapi yang lagi cunnnnn (perasaannnn) stiker yang i buat ne.....


antara projek DIY tok my sis....

yang dh digunting cuma 200pcs je.... Oohhhh TQ la dkt adik cc tu yg tlg guntingkan hehehe

Tapi ada lagi 40 keping kertas stiker di X kan dengan 20pcs ber = an 800pcs lagi yang belum digunting!

ayoyoooo sape nak tolong i buat rewang gunting2 kertas ne.....plzzzzz

Isnin, 4 November 2013

DIY : Sweet Candy

Assalamualaikum... u all

emmmmm ramai org bercuti ari ne.... mau taknya..sok dh cuti awal muharram... klu la i ne banyak cutiiii tak payah cakap la... i pun nak cuti gak!

so... org yang tak de cuti ne... dok opis buat mcm opis sendiri huahuahua...

u all.... i tak sabar ne... tak lama lagi wedding my sis... tak payah nak terkejut sangat k..  i yg kawen dulu aka langkah bendol! dh jodoh kan..... k... gatal ???

 Disebabkan ne wedding yang last.... so i tersangat la teruja... tinggal 18hari je lagi... klu i jadi my sis mesti i dh terketor2 ne.... (tipuuuuuuu)

macam macam i nk DIY tok my sis... antara yang i boleh kongi ngan u all... i plan DIY tok acara tabur sweet sweet candy... 

Rasanya org jOhOr je kot yang buat acara mcm ne... i explain sket ok... sllunya acara ne bila pengantin dh lama dok menyengih atas pelamin dan dia orang dh lapo nak makan... so pengantin akan tabur sweet candy ne dekat tetamu yang sudi tengok dia orang menyengih atas pelamin hehehehe...

seronok ok... berebut2 semua orang... bukan budak2 je... mak2 atok2 budak pun join gak....

so.. my plan DIY nak letak sweet sweet candy dalam sangka burung ne....



i suke coklat beryls... so i nk bagi dekat tetamu rasa coklat ne.... i beli dekat Famous Amos je.. sbb leh campur2...

pilih punya pilih cekut punya cekut sesuke ati.. sekali bila bayor.. RM40.30 amik ko!
 "my sis... u tak perlu risau k... i tak mntk claim pun kt u..." sop sop soooop

Ammar punya la ske masuk kedai Famous Amos... mungkin sebab colourful kot.. belikan la tok dia belon yang tak kan kempis kempis tu... entah apa namanya.. amik yg kecik je... RM3.90 punya la dia suke.... bila Ammar dh pegang jangan harap la nk amik balik dari tangan dia... 

Penyudahnya sampaikan jurujual tu lupa nak kira harga belon tu... i lak baru perasan bila dh sampai umah... kira hadiah je la.....

sambung balik story sweet candy i ne.... klu nk lagi menarik.... kte seletipkan sweet candy ne ngan duit siling.... tak nk seletip pun xpe... misi i sekarang ne... mencari duit siling emas... habis tabung suami i pun i selongkar!


bukan coklat je i bagi... gula2 angry birds pun i letak sekali... punya la i suke jmpe gula2 angry birds ne.... (mengalahkan budak2 kan...) sbb...i kan nak masukkan sweet2 ne dlm sangka burung.. kira setema la burung ngan sangkar ne... kononnya.....

klu u all nak tgk hasilnya.... kena tunggguuuuuuuuuu

Khamis, 5 September 2013

Buzy la sanggat....

Assalamualaikum......

hi u all.... lama dh tak berblog ne... giler sibuk..eceh!

kononnya sibuk sanggat dekat seminar bahagian... bukti kesibukkannya... dalam 1 masa siap buat 2 keje lagi... hebat tak hebat tak....????

Ditugaskan sebagai menjaga pendaftaran dan membuat sijil dan menjadi penyambut tetamu..

peeeeeh.... super mama kan....


time seminar tu yang paling best sekali ada cabutan bertuah..... tapi tak bertuah punnn... tapi tapiiiiii my suami bertuah... 

tak cukup hebat k...

ok.......lagi...

bukan sibuk dekat seminar je... siap berdeco lagi tok hari raya...

hebat la tu kan.... hehehehehe

layannnn......


colourfull kipas...


kipas2 tu sebagai hiasan menu hari raya...

Psst.... air sejuk yg warna merah2 oren tu ... sampai 3 org yang buat.. saya... puyuh...dan...busut semut yang buat... hehehehehe

sampai kembong la perut ne dok asik test sedap k tak... manis k tak... kualiti air penting tuk dijaga gak ok!


Menu saya bawak time raya... "popia otak2" aka "popia manjaku" huahuahuaaaaaaaa

u all tahu... pukul 6.00AM baru bangun tdo goreng popia... pehhhhh 2 kuali jalan terus...


Bila jamuan dh habis... kipas2 ne kte org buat ala ala mcm mini pelamin lak....

so...kalau korang nk mendeco2 rumah...panggil lah kte orang... murah je... hahahahaha

Bye..................