Selasa, 11 Jun 2013

Rumpai Laut untuk CANTIK

Al kisahnya.... 

Dapat rumpai laut ne secara FREE dari adik ipar angah... 27.05.2013 ari tu kte orang pergi melawat ayah my abang ipar dkt HUKM.. so famili saya trn la ptrjy... ayah dia masuk  ICU tidak sedar kn diri... sebab otak dh masuk kuman...huhuhuhuhu semoga ayahnya cepat cepat sembuh.... aminnnnn



Dapat 2 rumpai... satu lagi warna hijau!

Kononnya....nak buat masker muka la ne... kalau buat minum mcm tak lalu la pulak......


Setelah direndam semalaman.... geli geleman tengOk... mcm sotong pun ada gak.. 

Hari sabtu  08.06.13 baru la menyetat nak rendam rumpai...

rumpai ne kena cuci banyak2 kali... kena selalu tukar2 airnya... rendam semalaman....

lepas tu kte rebus la... time nk merebus lak...seeloknya rebus dengan daun pandan...supaya hilang bau hanyernya tu...

so... ptg tu tak kemana2 kesian pulak tengOk atok2 jeram dok je kat umah..ajak la pergi alamanada dengan misi  tok mencari daun pandan hOhOhOhO


Happy giler jumpa daun pandan!!!!! sebab tinggal 1 ne je.....

Sekali sampai umah..........



tu bukan daun pandan la.......! HAMPEH!!!!!!! pandai pandaiiiiii.....  

ko orang jgn ingat aku xkenal daun pandan eh.... kang ada aku kena marah ngan mak aku... sbb kt blkg umah mak aku tu berlambak2 daun pandan... aku tak tahu la pulak daun pandan ne ada sepupu yang serupa dgn dia... aku ingat kn ne daun pandan yg muda tu... so main sambar je la.... tipah tertipu mak...

Aaaaaa....kecewa giler.......

So... rebus kosong gitu je la......

Setelah rumpai tu dh hancur...kita tapis pulak...

bila dh tak panas.... simpan dlm peti ais....

saya buat  3 perasa... original tok mak mertuaku yg nak buat minum.....
perasa madu....dan susu tepung Ammar tok buat masker


Dan siap!

Malam tu...terus pakai dekat muka....

muka rasa sejuk je... bila dh kering tu..rasa tegang je muka... 

dlm 10 k 15minit kte dh boleh cuci muke..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan